Miruna Codeanu

Mr. Darcy a murit

In ca'n viata on November 5, 2012 at 7:33 am

Domnul Darcy sau Mister Darcy. Da, el, din Pride and Prejudice/Mandrie si Prejudecata. Pentru ca imi displac nationalismele si ador tire bouchon si chaise longue, Mr. Darcy se va numi Mr. si nu Dl. Ei bine draga, Mr. Darcy e prototipul eroului romantic. Nu, nu, romantismul din telenovele. Romantism prin care intelegem curentul romantic. Daca pentru tine Romantismul e cu petale de trandafir de Sf. Valentin inchide pagina asta, acum.

Uite ce e, destul de mult timp din viata mea am fost revoltata. Revolta e o dovada ca traiesti. Daca esti viu nu le accepti pe toate. Unele te indigna si te revolti. Te ridici de pe scaun, ridici tonul si vrei sa demonstrezi. Eh, dar pe lume nu exista doar perspectiva mea. Exista si perspectiva ta, si a lor, si a celorlalti. Nu, nu sunt singura pe lume. Eu am dreptul sa ma ridic de pe scaun dar nu pot sa te fac pe tine sa traiesti ca mine. Pot sa-ti arat cum se vede de la mine 1.63 dar tu, de la 1.70 n-o sa vezi lumea ca mine. Intelegi? Si cum ma revoltam eu asa de multe lucruri de pe lumea asta si cum imi placea sa provoc traditiile intr-o zi m-a apucat ca eu pot sa-mi deschid usa singura,ca femeile care intra primele e doar o norma, ca pot sa-mi car singura bagajul si ca de cele mai mult eram mai desteapta decat barbatii din viata mea. Da, daca am fi fost la “Vrei sa fii milionar” probabil dintre toti eu as fi castigat. Chiar asa, va multumesc fiecaruia pentru ca mi-ati lasat din pasiunile voastre. V-am mai povestit eu ca prima mea jucarie a fost o masinuta pe care mi-a stricat-o tata apoi ca am visat sa ma fac, astronaut, pilot, spion-un astronaut/doi astronauti, un pilot/doi piloti, un spion/doi spion, masculin,nu feminin.

Cand ti se repeta apasat ceva vreme indelungata, intr-un final crezi. “Femme du 19eme siecle.” de la 15-16 ani. Sincera sa fiu, da, cred. Tot cam de pe atunci mi se spune ca rar s-a mai vazut om mai romantic in viata, dar fara petale de trandafiri, va rog, cu luna, mare, cu laitmotivele romantismului adica. Tot prin adolescenta a inceput sa mi se spuna ca sunt frumoasa. Eram in dezacord: “Va arat eu ca sunt desteapta!”Am crescut intr-o societate care s-a schimbat o data cu mine, fara prea multe repere. Se poate spune ca mi-am gasit singura traditiile, in lipsa lor din societate. Am gasit monarhia, am gasit respectul pentru istorie dar nu le-am gasit in societate inaintea mea, am mai gasit respectul pentru bun simt, bunele maniere. Pot sa-mi deschid singura usa? Da, pot, dar nu vreau. Pot sa car singura cumparaturile? Da, pot dar nu vreau. Pot sa salut prima? Da, pot dar nu vreau sa salut prima un barbat.  Si asta nu ma face in niciun fel handicapata. Stiti ce as vrea in cele mai multe dimineti? As vrea sa ma trezesc la 9 am sa-mi beau cafeaua, sa citesc presa, sa mi se pregateasca baia, sa stau 1 ora in cada, inca o ora in oglinda sa plec in niste vizite, apoi sa iau pranzul apoi ceaiul. Mi-ar fi placut sa fiu invatata sa brodez, sa cant la pian. As fi urat pensionul la inceput si as fi vrut sa-l schimb dar as fi inteles de ce. As fi inteles de ce mecanici sunt barbatii.

Barbatii si femeile nu sunt la fel. Nu, nu va spun nicio noutate, stiti deja ca biologic vorbind nu suntem la fel. Incepand de pe la cativa ani cand “chestia” noastra nu seamana cu “chestia” lor, pana la final, nu suntem la fel. Invatam principii, invatam ca A nu poate fi identic decat cu el insusi, daca A si B sunt diferiti atunci A si B nu pot fi identici. Dragele mele si atunci de ce incercati atat de insistent sa fiti barbati? Nu, nu suntem la fel. “Diferit” e bun, “la fel” e plictisitor. Femeile sunt frumoase; o femeie e frumoasa intr-un fel in care un barbat n-o sa fie niciodata frumos, femeilor le sta bine la ceai, femeilor le sta bine in plimbari, femeilor le sta bine cand li se deschide usa, femeile trebuie salutate.

Feminismul doreste egalitate politica si sociala pentru femei. Femeie trebuie sa aiba sanse egale cu barbatii, femeile trebuie sa castige pentru aceeasi munca depusa la fel cat barbatii. Ok, ma bucur ca putem vota, ma bucur ca teoretic avem sanse egale, ma bucur ca avem acces la educatie. Dar vedeti voi, revolutiile sociale nu aduc doar bine pe lume. Cand castigi la fel ca un barbat te poti intretine singura, cand te considera egala unui barbati iti poti deschide singura usa, iti poti duce singura bagajul, poti saluta prima. Nu te supara draga mea, dar el n-o sa fie niciodata femeie, cum tu n-o sa fii niciodata barbat. Tu o sa dai infinit mai multi bani pe genti, pantofi, cosmetice. Tu o sa vrei in continuare sa iti faci vizitele, sa iti bei ceaiul. Cand o sa faci toate astea si o sa muncesti 10 ore pe zi o sa ai niste cearcane oribile si o sa investesti si mai multi bani in ceva care sa te faca frumoasa, pentru ca esential, tu iti doresti in continuare sa fii frumoasa, desi strambi din nas cum ca nu pentru asta ar trebui sa fii apreciata. Ah, da, si tu o sa arati jalnic de disperata curtand un barbat.

Cele mai multe femei se intreaba ce s-a intamplat cu Mr. Darcy. A murit. L-a omorat feminismul. Mr. Darcy a trait intr-o epoca in care esenta era frumusetea, in care ea era educata la pension, i se pregatea baia, mergea in vizite, organiza petreceri si isi bea ceaiul. Nu-l mai cauta pe Mr. Darcy pentru ca iti poti deschide singura usa. Draga mea feminista, vad de unde vezi tu lumea, dar nu ma obliga sa stau intr-o pozitie incomoda pentru mine sa vad lumea din pozitia ta.

Leave a Reply

