Miruna Codeanu

Votul nu e doar al tau…

In ca'n viata on October 23, 2012 at 12:39 pm

In lumea ultimilor 40 de ani Statele Unite au fost model de democratie si capitalism. Am asteptat americanii, am balit la fast foodul american, am visat la Levi’s. Dadada, Levi’s e compania aia care produce in China. In America vor fi alegeri prezidentiale. Citim, auzim si nu vom dormi in noaptea in care se va anunta viitorul presedinte al SUA. Rolul e in continuare de cel mai puternic presedinte de pe planeta dar chinezii sunt baieti finuti si n-au timp de asa ceva. Altceva vreau sa zic, sa va zic despre o perspectiva.

E de bun simt sa consideri America o democratie. America este un stat democratic. Sunt mai modele ce-i drept dar pentru Moromete America e mama democratiilor de pe planeta.  In mama democratiilor Mitt Romney, adica republicanul Mitt Romney, adica contracandidatul lui Obama a facut urmatoarea afirmatie: “Nothing illegal about you talking to your employees about what you believe is best for the business, because I think that will figure into their election decision, their voting decision and of course doing that with your family and your kids as well.”  Adica: nu este ilegal ca o companie sa vorbeasca cu angajatii sai despre ceea ce este mai bine pentru afacere(…) Avem doua optiuni: ne revoltam ca la pension la auzirea denumirii organelor genitale sau ne gandim.

Optiunea numarul 1, ne revoltam: Este inacceptabil ca orientarea politica sa fie influentata, cu atat mai inacceptabil cu cat se poate ajunge la santajul cu locul de munca. America este si va ramane o democratie in care este suveran dreptul la libera exprimare. Putem continua cu insiruirea tuturor valorilor legate de dreptul de vot si libertatea cuvantului si incalcarea drepturilor.

Optiunea numarul 2, o alta perspectiva: Ceva pare sa fie mai presus de exercitarea dreptului la vot si simpatiile personale. Preambulul Constitutiei US: “We the People of the United States, in Order to form a more perfect Union, establish Justice, insure domestic Tranquility, provide for the common defence, promote the general Welfare, and secure the Blessings of Liberty to ourselves and our Posterity, do ordain and establish this Constitution for the United States of America.” Are niste valori pe baza carora s-a constituit statul american: Order, Justice, Tranquility, Welfare si Liberty. Ups, Liberty e cam ultima. Mai intai avem ordine, apoi justitie apoi liniste (in sensul linistii sociale), bunastare si de abia apoi libertate(lipsa constrangerilor). Niste legiutori au considerat ca pentru ca un cetatean sa poata fi liber el trebuie sa aiba ordine, justitie, liniste si bunastare. Ei bine, multe tari ne-o demonstreaza. Eu va spun poezia cu Africa: cand copiii sunt cantariti pentru a se stabili limita de malnutritie, cand femeile accepta sa fie violate pentru a obtine apa, cand mamele freaca pietre sa-si adoarma copiii care mor de foame cam cat mai cantareste libertatea discursului si dreptul la vot? In grame, miligrame? Am terminat poezia cu Africa si ma intorc la America. Cum ti se pare perspectiva vecinului de suburbie cu gardulete albe care s-a mutat pe un frumos si mirific camp pentru ca nu-si mai putea permite viata pe credit? Sa zicem ca ai sti ca domnu’ CEO e simpatizant al republicanilor si daca Romney s-ar muta la Casa Alba companiei i-ar fi mai bine, cam ce-ai vota?

Eu, recunosc, am ales de multe ori prima optiune. A circulat pe social media o instiintare de la referendum: accesul intr-o fabrica din Romania se facea dupa ziua referendumului doar pe baza buletinului cu stampila de vot. Si m-am revoltat. M-am revoltat pentru ca eu imi permit sa nu fac ce mi se spune, pentru ca am educatia necesara sa nu fac ce mi se spune dar sa nu uitam de tirania democratiei si tragedia ei: numeric vorbind, cei care conteaza nu-si permit revolta si nici nu au educatia. S-a intamplat la noi, se intampla la ei e doar o chestiune de stil si clasa. Esenta e tot din lemn putred: democratia.

Leave a Reply

