Miruna Codeanu

Relatii publice pentru intoarcerea productiei acasa

In ca'n viata on October 3, 2012 at 9:14 am

Ce aflam astazi:  China nu e model de eficienta

Ineficienta Chinei

In primul rand, China nu e model de eficienta. Tarile cu experienta comunismului si a totalitarismului ar fi putut sa va spuna. China nu e exemplul clasic de comunism, e adevarat. China e insa un stat socialist totalitar. In vreme ce Time se ocupa de problema la nivel institutional si aparat birocratic, saptamana trecuta citeam despre ineficienta la nivel organizational . Ne suna cunoscute amandoua. De la toate raiele si puricii care ma apuca pe mine cand stau in fata unui ghiseu la coardele intinse de ineficienta organizationala a companiilor care au rezistat anilor ’90.

Eficienta e atunci cand…

Ce e eficienta? De obicei e raportul dintre rezultate si efortul depus sau resursele implicate. Adica? Sa faci cat mai multe folosind cat mai putin. Eficientizarea n-a inventat-o criza. Asta e idealul omenirii: de la individ, la grup, la organizatie, la institutie – sa obtii rezultatele cele mai bune depunand cat mai putin efort. Are capital de imagine negativ eficientizarea pentru ca, de fapt ,eficientizarea a fost doar reducere de costuri. In decursul unei saptamani am aflat ca foarta de munca din China nu e minunata, ca nu e chiar atat de prost platita stiam, salariul mediu fiind comparabil cu cel din Romania si mai aflam si ca din punct de vedere institutional China nu e eficienta. China nu e minunata, dar cumva, asigura costuri mai mici de productie decat tarile europene sau America de Nord si am mai vorbit despre perspectiva cealalta, a blugilor Levi’s care costa produsi acasa, in mama America ar costa 178$.

Daca s-ar intoarce productia acasa

Problema intoarcerii liniilor de productie “acasa” e spinoasa. pentru ca se traduce prin perechea de blugi Levi’s, prin masinile inaccesibila, etc. Ceea ce face China pentru intreaga lume e comparabil cu ceea ce a facut Ford pentru Europa si America. Europa nu producea masini pentru toata lumea, Europa nu producea bunuri pentru toata lumea. Ford a inceput sa produca masini, nu chiar pentru toata lumea, dar pentru o parte mai mare de lume decat Europa. China a facut o varietate de bunuri accesibila unei parti si mai mari de lume.

Relatii publice

Inca ceva: sweatshop. Wal-mart, Apple, Jc Pennye, The May company, Lord and Taylor, Bloomingdale’s, Macy’s, Burdine’s, Guess sunt doar cateva dintre brandurile sonore de peste ocean care au fost implicate in scandaluri privind forta de munca folosita.Nu, nu, nu n-am uitat in cate scandaluri a fost implicat Foxconn(Foxconn produce componente pentru Apple, Amazon, HP, Cisco, etc.).  Stiti ce m-am gandit eu prima data cand am citit despre haosul din organizatiile din China? “Hai ma, ca n-or fi sweatshopurile dracu’ impielitat si gol”. Eurika! Se cheama campanie de relatii publice.

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: