Miruna Codeanu

Promovarea turismului romanesc

In ca'n viata on September 3, 2012 at 8:08 am

Subiectul diminetii: promovarea turismului. Cuvantul diminetii: ciuda. Cand oamenii iti ofera feedback, te duci, il iei si il folosesti. Ne-a spus Charles ca e frumos si minunat in satele Romanesti. Ne-au spus turistii vestici ca se intorc la mamaliga, la lavita, la lampa cu gaz. Am luat feedbackul, l-am bagat in duba si am uitat de el. Am mai scris “Catre toti oamenii turismului” despre turismul traditional, despre decorul traditional, despre pozitionarea turismului romanesc pe piata ofertelor turistice.

In general, cand te pozitionezi intr-o piata si n-ai bugete care sa se ia tranta cu pozitia altora, te duci in nisa. Nisa, unde nu mai sta nimeni. Iti ocupi nisa si din nisa mai intinzi catre un tentacul catre pozitionarile altora, catre niste castele. Nu ma plictisesc sa zic: Romania trebuie sa fie rezervatie antropologica. Nu’i spunem lu’ nea Ion ca nea Ion e exponata care se plimba cu oile spre amuzamentul turistilor. Nici marketeru care o promoveaza nu stie. Nici turistu nu stie. Stie strategu’ care construieste povestea in care toata lumea e fericita: nea Ion are oi si pensiune, agentia vinde, agentia face campanie, turismul aduce bani la buget. Si au trait fericiti pana la adanci batraneti.

“Mi-i ciuda” as zice in dimineata asta. Mi-i ciuda ca tot dau exemple de “pentru ca se poate”. Mi-i ciuda ca pe “pentru ca se poate” ai mei nu-i prea mai promoveaza nimeni. Si mi-i mai ciuda, ca prin “pentru ca se poate”, daca nu prin puterea exemplului, atunci prin invidie, Romania poate creste. Va dau cateva exemple de “pentru ca se poate” de-al meu:

1. Traditionala casa – cineva care a inteles cum trebuie sa se intample turismul in Romania

2. Conacul lui Maldar – Horezu – un pic de boierie

3. Conacul Apafi – Malancrav

Astazi mi-e ciuda. Stiti de ce mi-e ciuda? Am dat peste un site: Romania Tourism. Nu stiu al cui e. Ar parea de la Ministerul Turismului si as spune ca recunosc stilul unei institutii de stat, mai ales lipsa de expertiza in ale marketarii.  Eu cred ca Romania poate. In ciuda tuturor imboldurilor, tuturor mirarilor, eu raman in Romanai. Masochist, zic ca se poate. Uite ma baieti, imi pierd timpul si va dau feedback la website. E gratuit. Probabil, va fi la fel de ignorat ca toate tipurile de feedback in promovarea turismului romanesc. Tot masochist, eu mai incerc.

1. Turismul se face in imagini. In vorbe de-ti lasa gura apa si imagini de vrei sa pleci acum.

Eu n-am rabdare sa citesc compunerile despre covor de frunze. Cel mai probabil nici ceilalti oameni nu mai au. Marketingul contemporan ne-a invatat ca mesajul se livreaza in imagine si copywriting de buna calitate. Sa luam capitolul About Romania sectiunea Location. Asta e pagina introductiva din manualul de Geografia Romania, clasele primare? Serios? Credeti ca ii pasa cuiva ca o treime din teritoriu e muntos? Asa si?

Capitolul Geography – Primul contactul cu linkurile. Cum se pune un link pe internet? Ei linku’ si dai paste in text. Backlink? De ce sa fie frumos? Nu doar ca e inestetic dar e din Evul Mediu al onlineului sa apara linkul intreg, ceea ce se traduce cu neprofesionalism.

Capitolul Climate – nu se gaseste niciun widget cu cate grade sunt acum in Romania si ce sa puna turistul in bagaj?  Capitolul People

Capitolul Romanian Language – asta e de prin vreo relicva de ghid printat. Baieti, asta e online. Onlineul e user friendly. Ii pui omului buton sa auda cum se pronunta Multumesc ca sa se amuze gazda la care sta cand spune multumesc.

Ma plictisesc de pagina despre Romania. Mai departe.

2. Region and Cities click pe Historical Regions. Harta? Nu, lista. Click pe Transilvania. Tot manualul de geografie. Tot scoala generala. Judetele din Transilvania, suprafata Transilvaniei, niste chestii de explorat. Din nou, fotografiile ar fi daunat grav sanatatii, iar un backlink pus pe Brasov, sau drop down ar fi fost absolut letal.  Descrierea regiunilor istorice continua in acelasi ton monoton. Fara fotografii, fara backlink daca vrei mai multe, fara prea multa sare si mai ales piper.

3. Main Attractions – ma intampina iar o preafrumoasa lista. Turist fiind, tu stii ceva ce vrei sa vizitezi, nu-ti trebuie preview vizual si o sa dai direct click pe regiunea pe care vrei sa o vizitezi. Incepem cu litoralul romanesc . Fotografiile care se maresc nu exista in aceasta era din care dateaza acest website desi nota din josul paginii 1998-2012 ma face sa cred ca l-a mai accesat cineva in acest an. Link catre Info Litoral despre care nu stim ce face pentru ca nu merge. Fraza “For more information on Black Sea resorts please visit” nu ma face pe mine, turist sa dau click catre Info Litoral. Un website care promoveaza turismul nu e o scrisoare oficiala! Imi spui cat de minunat de frumos si “jaw dropping” e la tine la Romania si dau eu click pe linku’ tau.

Ma duc direct la ce ma doare: Turismul Traditional. “In Transilvania se gasesc sate traditionale. Daca vrei sa stii mai multe, te intorci la pagina cu Transilvania (link Transilvania)” Da, tot pagina aia insipida, inodora, incolora. Fotografiile au fost, si aici, mancate de caine si pisica. Nu am rabdare sa mai citesc textele din manualele insipide, incolore si inodore de geografie.

4. Trip planner – Cu speranta in suflet pentru ceva interactic, click pe Accommodation . Intr-adevar, e un motoras de cautare intre optiunile de cazare. Filtrele sunt decente. Cu baza de date stam mai prost. Caut Sibiu si ma astept la pagini de rezultate. Stiu ca Sibiul e ofertant, stiu ca Marginimea e ofertanta. Golden Tulip, Ana, Continental. Romania aia traditionala. Sa stau la Continental? Mnu.  Si ma trimiteti pe siteurile hotelurilor? Integrarea booking.com era mai prietenoasa si mai are si oferte. Serios, nu s-a gasit nimeni sa faca un tur sa semneze parteneriate?

Mai avem si un submeniu de Order Brochures unde ma reped direct in speranta ca o sa descopar pdfuri frumoase cu lucruri nemaivazute. Nu vad, nu gasesc. Gasesc adresele de unde as putea sa iau brosurile. Brosurile hard copy. Adica sa parasesc scaunul meu, sa ma duc la un birou de turism sa iau o brosura pe care as fi putut sa o descarc printr-un click si probabil m-ai fi putut rega si sa bifez newsletterul sa-mi trimiti minunatii despre Romania.

5. Images – sectiunea vizuala a siteului. Locul in care, probabil au fost colectat vederi din Romania. Desigur, eu turist strain o sa corelez imaginime cu informatia scrisa. Cel mai probabil o sa vad o imagine care-mi place, o sa caut in Google informatii despre ea, parasind siteul inutil.

Dragi Romania Tourism, sper sa va fie util feedbackul. Altfel, bani investim in continuare in strategii fara rezultate. Altfel, avem actori din turism care se plang. Altfel, ne plangem ca turismul n-aduce bani la buget. Sper sa va fie util si voua, Ministerului Turismului pentru ca Romania n-o sa faca bani din camere la Ramada, Ramada au si altii si Ramada se promoveaza singuri. Turismul romanesc va creste prin traditie. Ne minunam cativa ani de succesul traditiei. Nu credeti ca e vremea promovarii?

Simtiti ma ciuda din postarea asta?

Leave a Reply

