Miruna Codeanu

Despre invatamant, cu realism

In ca'n viata on August 27, 2012 at 9:41 am

Citesc pe Hotnews un raportaj-ancheta “Cum mi-am cumparat lucrarea de diseratie”. Premierul in exercitiu a facut faimos subiectul plagiatului. S-a vorbit mult timp despre plagiat, cu pasiunea specific balcanica, mai abitir ca tangoul argentinian. Iata-ne ajunsi la inceputul unui alt subiect: cumpararea lucrarilor de licenta, disertatie si, probabil, doctorat.

Cum arata un an scolar in media: toamna vin bobocii in Bucuresti. Cresc preturile la chirii. Urmeaza balul bobocilor si concursurile de Miss.  Vacanta de iarna. Prin ianuarie-februarie cateva zile de greva. Examenele: capacitate, bacalaureat, admitere. Ne minunam si uimim in ordine despre: rezultatele la examenul de capacitate, bacalaureat si admitere. Inainte de rezultatele la admitere posibil sa ne mai uimeasca putin miile de locuri din invatamantul superior. Intre timp descoperim ca se copiaza, plagiaza, cumpara. In fiecare an ne uimim, ne minunam si ne revoltam de consecinte si rezultate: partial analfabeti, slabi pregatiti, elevii romani sunt absolventi de studii de superioare. Urmeaza in ordine cronologica uimirea in fata disproportiei intre locurile de munca pentru absolventii de studii superioare si numarul absolventilor de studii superioare.

Poti sa te opresti putin din minunat, uimit si revoltat? Fa o pauza, respira adanc. Ne-am nascut aproximativ-egali. Ai facut anul pregatitor obligatoriu la gradinita. Eu n-am facut doar anul obligatoriu la gradinita. Am facut mai mult. Am facut cateva ore de engleza si franceza. A urmat scoala generala. Amandoi am facut 4 clase in scoala generala. Doar ca eu n-am fost la scoala din cartier. Eu faceam mai mult de 10 minute pana acasa. Am terminat amandoi 4 clase. Dupa 4 clase eu am aflat ca se organiza un examen pentru clasa intensiv matematica-engleza. Am dat examen la engleza si matematica pentru clasa. Tie ti-a fost cam lene sa inveti sau sa ajungi.  Eu am fost in clasa aia, care era considerata cea mai buna din scoala, tu in aia de care profesorii se plangeau tot timpu. Pentru noi munceau pentru ca noi mergeam la olimpiade, la voi nu prea conta. Am mai facut amandoi inca 4 ani de scoala generala. Am dat examenul de capacitate. Pe tine te-au repartizat la un liceu, fost grup scolar reformat la rangul de liceu. Eu am ajuns la unul din primele 10 sau 5 licee din Bucuresti. Am dat examenul de bacalaureat. Ne-am intalnit amandoi la inscrierea la facultate. Ne-am regasit, da! Dar de ce piramida invatamantului, care se presupune meritocratica ne reuneste in varful piramidei pe noi? Tu ramasesei la baza piramidei.  Nu, nu doar tu, n-ai muncit doar tu sa recuperezi. Mai sunt si ceilalti 20 de colegi din clasele I-IV. Ne terminam facultatea, tu faci masterate, vreo 3-4. Eventual si un doctorat. Iti termini studiile. Pentru ca ai atatea studii nu ai deloc experienta. Te plangi ca nu te angajeaza nimeni. Destul de probabil sa ramai in invatamant. Destul de probabil sa cultivi mediocritatea in continuare pentru ca, desi nu prea te-a pasionat nimic, nu prea te-a interesat nimic, esti si tu absolvent de studii superioare.

Ai inspirat-respirat adanc? De ce te uimeste, de ce te revolta? Nu recunosti sistemul? Nu asa ai obtinut 3 masterate si 2 titluri de doctor? Intr-un sistem educational care scuipa mii de absolventi de invatamant superior, facultatea e inutila, masteratul lipsit de importanta iar titlul de doctor e o prescurtare langa numele tau. Profesorul care ti-a coordonat licenta sau disertatia cel mai probabil nu mai stie cum te cheama si nu-si aduce aminte sa fi fost coordonatorul unei astfel de lucrari. Desigur, daca un student i-ar propune profesorului o cercetare intr-un domeniu pionier, profesorul ar refuza politicos pentru ca nu are expertiza necesara (caz real).

Ne mira, minuneaza si revolta consecintele dezastruoase ale unui sistem defect. Hai sa-ti spun ceva: sistemul asta defect ti-a dat tie si mie diploma de licenta. Cand vei recunoaste ca esti in realitate slab pregatit, ca de fapt diploma ta nu prea valoreaza nimic, atunci s-ar putea sa fi facut un pas. Daca nu te mai supara invatatoarea sau profesorul pentru ca a dat copilului un 4/5/6 s-ar putea sa fi facut 2 pasi. Daca nu te mai deranjeaza ca nu ai reusit sa-ti iei doctoratul ai mai facut un pas. Iar cand lucrarea plagiata va fi depistata iar tu vei fi sanctionat s-ar putea ca sistemul de invatamant sa fi evoluat semnificativ.

La anu’, in loc sa te revolti pentru ca odrasla nu a trecut examenul de capacitate sau bacalaureat respira-inspira adanc, fa un efort. Sa zicem ca a murit o pasare in curtea din fata blocului. Miroase a hoit de 1 saptamana. De fiecare data cand treci pe langa curte te minunezi si revolti ca miroase a hoit. Din balcon miroase a hoit. Hoitul trebuie indepartat. Da, invatamantul romanesc e un hoit. Da, invatamantul romanesc miroase urat. Da, ai putea sa nu mai dai mita. Da, ai putea sa nu mai cumperi lucrari de licenta. Da, ai putea sa recunosti ca nu meriti un titlu si ca inca o diploma iti e inutila.

Leave a Reply

