Miruna Codeanu

Refractarism, inutilitate si monitorizarea turistilor

In ca'n viata, roti, val on August 24, 2012 at 10:12 am

Citesc la Loredana despre introducerea Sistemului Integrat de Evidenta a Turistilor. Fug la Google. Google imi da o stire de pe Ziua Online. Uite asa incepe ridicatul sprancenelor. Unitatile de cazare sunt obligate sa inscrie intr-o baza de date informatii despre turistii cazati. La check in si check out se completeaza “Fisa de anuntare a sosirii si plecarii turistilor”. Scopul sistemului e lupta impotriva evaziunii fiscale din turism.

Lasand spranceana la o parte: un sistem similar era (sau inca e) implementat in Serbia. Daca petreci mai mult de 24h in Serbia esti obligat sa te inregistrezi. Ti se da un cartonas pe care iti sunt trecute datele de check in si check out si numele unitatii de cazare. In caz contrar, cand iesi din tara platesti o amenda de (cred)100 euro. Scuza lor: instabilitatea din regiune si situatia politica.

Cum se simte turistul in Serbia? Va povestesc acum. Ajungi in Serbia dupa un minunat si incantator drum prin Romania, vesnic in reparatii. Te astepti sa vezi o tara dupa razboi. Acelasi drum pe langa Dunare dar la ei e mai bun. Satele lor sunt niste zone rezidentiale din jurul Bucurestiului. Autostrazi care traverseaza tara. Tii minte ca ti s-a spus la granita sa nu care cumva sa te intorci fara hartiuta de la politie ca platesti amenda. Ajungi la cazare. Incearca sa te convinga ca de fapt nu ai nevoie. Insisti ca tu de fapt ai nevoie. Bine fie, dar la plecare. Te plimbi. Daca afisezi dezorientare se opresc: “ce sa faca cu ce sa te ajute?”. “Ah, sunteti din Romania. Cu o romanca e insurat, fratele, varul, unchiul.  Cum mai e in Romania? Frumoasa tara.” Frumos in Serbia, trebuie sa te intorci si iti aduci aminte de hartiuta si astepti dupa hartiuta pentru ca bineinteles ca au uitat de hartiuta ta. Te enervezi dar tara e frumoasa iar pe oameni nu prea poti sa te enervezi. Te simti oricum un pic delicvent: de ce hartiuta, de ce politie?

Cum s-ar simti turistul in Romani? Sa zicem ca ai auzit tu ca Charles se duce in Viscri si vrei in Transilvania.  Treci granita in Romania pe uscat. Si cam pe oriunde ai lua-o te-ai asigurat de cateva ore petrecute in masina pe drumuri cu o singura banda. Cateodata carute, cateodata oi, cateodata vaci. Carutele, oile, vacile fac parte din autentic. Acum mna, intelege si tu, nu poti sa ai autobahn cu 4 benzi pana in creierii muntilor in comunitatea unde inca se mai face focul in soba, tanti Lenuta tricoteaza si nea Ion vaneaza.  Campurile lasate in paragina nu fac parte din autentic, nici gunoaiele, nici casele parasite. Tu, ca turist international stii ca check in se face pe baza unui act de identitate: pasaport, carte de identitate, etc. In orice unitate de cazare de pe lumea asta ti se completeaza datele de pe cartea de identitate pe o fisa pe care o semnezi. Ce e asa ciudat ca tanti Lenuta ti-a cerut un act de identitate?

Hotelierii s-au plans ca se “incalca libera si neingradita circulatie a persoanei si conduce la transmiterea, fara acordul celui care foloseste serviciile hotelierilor, a unor informatii confidentiale (nume, prenume, act de identitate, data cand se afla intr-un anumit loc etc.), care ii pot crea inconveniente si neplaceri de orice natura.” Dar, nu-ti interzice nimeni sa circuli. Numele, prenumele si actul de identitate sunt disponibile despre tine in orice loc de pe aceasta planeta unde ai facut check in, sau cel putin eu le-am lasat, uneori si cu copie dupa cartea de credit.  Ma cam enervez cand imi dau seama: saritul de dos in sus la orice masura e boala destul de carpato-danubiano-pontica.

M-am grabit sa ridic o spranceana, dar nu m-am uitat in jur. Pe biroul e cardul de credit. Asta inseamna ca tocmai am platit ceva cu el. Majoritatea avem un card de credit. Facem cumparaturi. Online si offline. Ne rezervam bilete de avion, camere de hotel, masini de inchiriat. Ce stie banca despre turistul Miruna? Banca stie ca turistul Miruna a fost in  Italia de doua ori anul asta. A inchiriat o masina. Stie cam in ce orase am stat in Italia. Stie cam pe unde am mancat. Banca stie si ca turistului Miruna i s-a ridicat masina pentru ca plata amenzii se face online.  Turistul Miruna mai planuieste o vacanta.  Dar daca se face check in pe baza CNP-ului si se comunica centralizat statul stie unde am fost in vacanta. Asa si? V-am mai povestit si cate stie Facebook despre mine. Statul pur si simplu incearca sa prinda din urma monitorizarea pe care ne-o aplica companiile. Statului ii lipseste o scoala de marketing. Fa un program prin care hotelierilor inscrisi in program le sunt subventionate cheltuielile cu x si pot oferi turistilor o reducere.

Problema reala nu e masura colectarii datelor turistilor. Masura e normala si ar fi trebuit sa existe deja. Probabil e scopul sistemului: diminuarea evaziunii fiscale in domeniul hotelier. Sa ne gandim putin: nu. Sa ne mai gandim putin: nu. Si cam oricat ne-am gandi masurile care nu sprijina in mod real dezvoltarea nu dimineaza evaziunea. Eu, hotelier, iti platesc tie stat taxe si impozite. Tu ce-mi dai mie? Teoretic imi dai pe termen mediu-lung infrastructura. Am vazut. Altceva? Mnu prea. Pai explica-mi tu mie atunci de ce sa-ti dau eu tie bani? Ca sa-i investesti intr-un sistem centralizat de monitorzare a turistilor. Nu mai bine ma sprijini sa ma dezvolt, sa imi fac pe langa pensiunea mea autentica si o stana, si un centru de activitati traditionale?

De unde invatam despre refractarism ca si caracteristica danubiana pontica dar si despre inutilitatea unor investitii. Si mai invatam ca prea usor ridicam voci si sprancene si uitam de ratiune si ca statul are nevoie de marketeri.

Leave a Reply

