Miruna Codeanu

Catre toti oamenii turismului

In Uncategorized on July 16, 2012 at 10:34 am

Se cauta pensiune. Se cauta pensiune in Delta Dunarii. Se gaseste: cabana de lemn, cabana din busteni de lemn, vila de ses cu mult inox, vila de munte cu mult lemn, vila de deal cu mult termopan. Sa recapitulam ceva: in Delta Dunarii, da? Rezervatia Delta-Dunarii. Multa apa, mult albastru. Oamenii construiau dupa chipul si asemanarea locului. Nu stiu cate case vechi au mai ramas prin Delta Dunarii dar eu am apucat sa vad cateva. Am apucat sa vad cateva case vechi si la Dunare. Case albe, varuite, ferestre cu rama albastra, prispe, acoperisuri de stuf sau lemn. Asa traiau o data oamenii dupa chipul si asemanarea locului. Cu barca trasa in fata curtii, cu plasele intinse pe prispa.

Turism traditional, da? Marketizarea traditiilor, da? Romania se presupune ca ar fi relicva de traditionalism in Europa. Ca tata Floarea mai croseteaza straie populare, ca nea Gheorghe mai pescuieste cu navodul, ca nea Ion mai pleaca cu oile in transhumanta, ca tanti Marioara mai boceste pe la inmormantari. V-am mai povestit eu cu turismul cu rezervatia de oameni. Se iau oameni. Se pun intr-un asezamant traditional, li se repartizeaza ocupatiile traditionale, spre amuzamentul si deliciul turistului. Da, asta e tipul de turism dub care Romania poate produce bani. Si ce cauta turistul cand vine intr-un loc? “Ce e specific la voi?”. Adica: ce aveti voi si io n-am sa vad si io cum e.

Si revenim. Cabana de munte in Delta. Pai am si io. Capete de cerbi, pai cred ca mai gasesc si io printre prietenii mei pasionati de vanatoare. Aaaa…da’ vecinu pescar, are o plasa ce e aia si uite cum tese la ea, ce face cu e? Aaa…vecinu’ e pescar, asa se pescuia demult. Misto, zice turistu’ ca io n-am vazut, la noi se pescuieste cu vaporu’. Ia zi mata mai multe, ca pare interesant, poate ma ia vecinu’ intr-o zi cu el la pescuit…Eheeee…da. Si poate vecinu’ imi da si niste chiftelute de peste, si niste sarmalute de peste. Snitzel mananc si de la Kentucky sau Mc, da’…sarmalute de peste, ntz.

Catre toti oamenii turismului. Ma oamenii lu’ cui vreti voi, avem o singura pozitionare pe piata de turism din Europa si din lume: tara traditionalista se cheama pozitionarea noastra. E propozitia aia cu care ne-am putea vinde pe noi. Si ne-am vinde mai bine daca am stii sa invatam sa oferim omului ce cere. Traditie vrei tu Von? Ia uite tu aici cum e decorata casa noastra (construita din bca, izolata si cu aer conditionata) cu navoade si vasle. Ia uite tu von cum gatim noi bors la ceaun in curte si ia du-te tu la pescuit traditional. Si du-te tu acasa la tine si spune tu ce frumos si “ca pe vremuri” se traieste aici la noi si la anu’ ti-o recomand si pe tanti Mita din Maramures care tese ca pe vremuri si trimite tu la pensiunea noastra alti 20 de von sa se minuneze si ei de traditiile noastre.

Draga detinator de pensiune, draga strateg al turismului, draga cine’oi fi tu din turism: apuca-te de traditia locului: pescuit la pescuit, cerbu’ la cerb, fara dubiosenii fusion si moderniste ca fac altii bani din asta si n-avem buget sa ne batem cu ei.  Apuca-te tu detinator de pensiune de aruncat cerbii de pe peretii pensiunii de la mare si de vopsit cabana de munte in alb si albastru. Vorbeste cu niste pescari sa le aratati astora de la oras cum se face. Tu, strateg de turism, apuca-te de facut flyer din hartie manuala despre traditii si cum se traieste in Romania in continuare ca in Evul Mediu. Lasa dracu’ mandria ta de orasean care mananca la Cantine du Nicolai ca nu asta aduce turismului profit. Cand vine Von in vizita, tu traiesti in Evul Mediu in Romania, si totul se intampla ca atunci, toate satele pocnesc de traditie si de mamaici care croseteaza si fac panzeturi. Sa stie tot frantuzu, italianu, neamtu, japonezu megatehnologizat ca in Romania e ca inainte, si inainte era bine. Sa fie nostalgic si sa se intoarca. De cate ori sa spun ca nostalgia vinde? De cate sa va arat exemple de turism traditional de succes? De atatea ori de cate ne credem toti destepti. Inclusiv eu, da macar pe mine ma sustin exemplele de succes.

  1. […] la lavita, la lampa cu gaz. Am luat feedbackul, l-am bagat in duba si am uitat de el. Am mai scris “Catre toti oamenii turismului” despre turismul traditional, despre decorul traditional, despre pozitionarea turismului romanesc […]

Leave a Reply

