Miruna Codeanu

Hai ca se poate!

In Uncategorized on December 19, 2011 at 11:45 am

Ei bine, duminica a fost cumva Craciunul ala mai mare. Craciunul pentru care ne-am adunat mai multi. Craciun cu Mos Craciun si ajutoare de Mos Craciun. Craciun cu vreo 100 de copii si cam 40 de ajutoare de Mos Craciun si un Mos Craciun. Craciun cu poezii, Craciun cu cantece, Craciun ca si cum am fi avut o familie foarte foarte mare. 40 de oameni pe care nu au prea mult in comun, doar ca fac ceva impreuna. Dupa ce-a scris Zina Zen aici mi-am facut curaj sa va scriu din experienta personala.

La originile mele am fost om bun. Copil care plangea cand vedea cersetori pe strada. Cum nu degeaba exista “ce nu te omoara, te face mai puternic”, exista lucruri care te fac extrem de puternic. Prea puternic. Faci fundatie, pui fier beton, bca, caramida, izolatie termica si asa mai departe. Insa, vorba lu dom’ Cohen “exista o crapatura in orice, asa patrunde lumina”. Cand patrunde lumina iti aduci aminte cum ai fost cand erai om bun. Exista episoade cand iti dai seama ca oamenii buni traiesc in Dogville-filmul dementului iubit von Trier. Si uite asa, inca un strat de tencuiala, inca o izolatie. Cand patrunde lumina incepe sa cada tencuiala, bca, caramida si incepe sa se lumineze. Crapatura se face fereastra, usa, si tot asa…

Sunt zile cand iti aduci aminte ca esti om bun. Si zilele alea devin mai multe. Pana cand intr-o zi iti aduci aminte sa te faci om bun din nou. Nu-mi place sa povestesc din constructia personala, dar e cumva si un egoism sa retraiesti ceva si sa afirmi cu spatele drept: “hai ca se poate”. Da’ hai sa va povestesc din constructia personala. Scria Zina Zen ca avem toti o multime de motive de care sa ne agatam. Hai sa va zic ceva, de cele mai multe ori sunt chiar doar motive. Am tresarit cand am citit: “ nu merg pentru ca (…) vomit ușor, sunt sensibil etc.“. Ei bine, mie chiar mi se face greata instant. Exista bineinteles glumele cum copilul meu va trebui sa sa aiba self-cleaning integrat pentru ca mie o sa mi se faca rau langa el… Si totusi…pe 10 decembrie am zis “da, merg sa fac curatenie intr-un azil de batrani”. Recapitulam, mie mi se face greata de la multe lucruri, destule. Intr-un azil de batrani in care mergeam tocmai pentru ca era lipsa de personal sa-i ajutam la curatenie nu mirosea chiar a levantica peste tot. Cand am facut primii 3 pasi, am facut inca 3 inapoi si din nou 3 inainte. N-am zis nimanui dar nu credeam ca pot. Si mi-am zis mie “hai ca se poate”. Nu m-am vindecat de greata, tot mi se face greata de la multe lucruri dar cumva, am rezistat.

O sa-mi fie dintotdeauna antipatici blazatii. Astia care nici macar n-au chef sa se certe pentru ca deja stiu. Ei nu schimba nimic pentru ca e inutil. Ei nu incearca nimic pentru ca n-are sens. Imi sunteti anticipati blazatilor pentru ca nu-mi prea pareti vii. Imi plac oamenii cu care pot sa ma contrazic, sa ma cert, care vor sa demonstreze. Vad din ce in ce mai multi blazati. Da, da, eu stiu voi n-aveti nimic de demonstrat. Lumea intreaga trebuie sa va demonstreze voua. Numai ca lumea n-are timp de blazati. Nici Craciunul n-are timp de voi. De fapt, Craciunul nu e pentru blazati. Craciunul pentru oamenii care isi spun chiar si lor: hai ca se poate! Daca ati pierdut Craciunul, il gasiti in facutul de ceva. Nu va mai plangeti, faceti ceva, hai ca se poate.

Hai ca se poate! Se poate sa zambim , se poate sa ne adunam, se poate sa facem vizite. Da, hai ca se poate! A propos de “hai ca se poate”, nu-i asa ca se poate sa nu uitam? Acum 22 de ani, niste oameni au murit. Au murit pentru ca au zis si ei intr-un fel “hai ca se poate”. In amintirea oamenilor neblazati de acum 22 de ani ma duc pe 22 decembrie la fantana la universitate la 19:00 seara, aprind o lumanare, tac 5 minute si ma duc acasa.

Leave a Reply

