Miruna Codeanu

Craciunul vine pe 1 noiembrie dar de ce?

In ca'n viata, espresso on November 3, 2011 at 7:43 am

1 Noiembrie. Primesc acasa primele oferte cu produse de Craciun. Un retailer de pe  piata de bricolaj. Luminite, stelute, om de zapada decorativ. Mos Craciun. Obiecte contextuale. 54 de zile pana la Craciun. Ma minunez si scriu pe Twitter. Nu e un retailer singular. Retailerii au deja produse de larg consum din contextul Craciunului: om de zapada din ciocolata e un exemplu pe il primesc. Ma gandesc: chiar asa devreme parca n-a venit niciodata Craciunul. Stiu ca le spuneam tot timpu’ prietenilor din marketing: “pentru noi vine Craciunul devreme in fiecare an”. Pentru noi a venit intr-adevar si anul acesta Craciunul devreme dar a venit mai devreme in special pentru retaileri. 

Astazi e 3 noiembrie. Cineva semnaleaza aparitia primului outdoor de Craciun. Daca in ceilalti ani expunerea la tema Craciunului incepea aproximativ de la sfarsitul lunii noiembrie, anul acesta a inceput cu o luna mai devreme: inceputul lunii noiembrie. Adweek da o posibila explicatie aici. Websiteurile de discounturi si oferte precum Groupon au creat un anumit nivel de asteptari fata de politica de preturi. Asteptari in fata carora retailerii pierd. Retailerii nu pot concura cu websiteurile de oferte pentru preturi iar preturile era pozitia in piata unde retailerii stateau bine. Prin urma, problema e mai grava decat cea sezoniera a Craciunului: Retailerii isi pierd in timp pozitionarea in piata. Oferta, hiperoferta si superoferta inventata de marii retaileri pierde in fata ofertei promovate de websiteurile de discount, ceea ce inseamna ca o parte din propozitia de USP a unui retailer este pierduta.  Retailerii incearca astfel, zice Adweek, sa castige un timp mai lung de expunere.

Eu sunt de acord cu Adweek, dar zic sa nu uit de contextul socio-economic. Din 2008 am trait in permanenta sub amenintarea crizei. Sub amenintarea urmatorului an. Ceea ce ar insemna ca tipul de comportament natural nascut din amenintarea crizei este economisirea. Ceea ce nu face bine niciunui tip de productie, economisirea insemnand scadarea consumului tocmai dupa anii de mic boom cand liniile de productie au fost extinse. Exista un anumit tip de comportament stimulat de sarbatoare: Craciun, Pasti, zi de nastere, onomastica. Oricat de criza ar fi. Acest tip de comportament se recunoaste in expresii precum ” Daca nici de Craciun/Paste…” , “Macar de Craciun/Paste..”, “Hai ca e Craciun/Paste”. Expresiile sunt insotite de obicei de un obiect de consum pe care in mod uzual consumatorul nu-l achizitioneaza. Expunerea mai lunga induce o perioada mai lunga atmosfera de sarbatoare si deci comportamentul de consum specific sarbatorilor. Curioasa daca vom recunoaste mai des si pe o perioada mai lunga aceste expresii langa noi.

Hai ca e 4 noiembrie…Daca nici de Craciun…

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: