Miruna Codeanu

Parfumurile si consumul spre manufactura

In ca'n viata on October 20, 2011 at 6:50 am

Mi-a placut vechiul dinainte sa se cheme vintage. Nu mananc carne de pe vremea cand asta presupunea mancatul de garnituri cu garnituri. O fi viziune de “la moda”  avant-garde.  O fi n-o fi sau n-o fi fost. O data pe an imi descopar cel putin o noua pasiune: pasiuni automobilistice, aviatice, parfumuri,  si lista poate continua. Pasiunile mele nu se rezuma la “uite ce frumos arata”. Nu, eu vreau sa fac. Eu vreau sa-mi fac avion si sa am licenta de zbor (si un Spitfire) si sa-mi fac parfum si sa am si un mic atelier de haute perfumerie. Ceea ce nu gasesc deloc salutar este pasiunea momentana a consumatorului roman pentru designeri mainstream: Chanel, Gucci, Dior, punct. Momentan pentru ca nu mai dureaza mult. Sunt ultimii ani de glorie absoluta ai designerilor mainstream.

V-am mai povestit eu cum viitorul nu e consumul de masa, cum mergem de la consumerism spre post consumerism, cum cautam indivizdualizarea Momentan consumul de masa isi mai traieste zilele de glorie: in paralel cu renasterea afacerilor mici si mijlocii. In paralel cu personalizarea, cu manufactura si cu prietenii care parasesc corporatia pentru un home made business. Vad mai multi oameni care iubesc manufactura, care iubesc maison-urile, atelierurile. Vad reviste de lifestyle care celebreaza si saluta din ce in ce mai multa productia la scara mica.  In gradina ailalata vad cum branduri reiau retete originale, reconstruiesc si se intorc la origini. Iubim Chanel putin mai mult, pentru ca Audrey Tautou ne-a aratat cum Coco Chanel a construit Chanel, pentru ca o nepoata ne spune povestea Coco Chanel. Inainte de asta, logoul Chanel nu ne spunea despre femeia Coco Chanel, ne spunea despre o mare casa producatoare de obiecte vestimentare, accesorii si parfumuri. Eu nu cred in casa care se pricepe la toate: nu cred in parfumul Chanel sau Gucci. Cred in parfumul facut de parfumier si cred ca numele parfumierului ar trebui sa insemne mai mult decat numele Chanel, nume de croitoreasa au final, nu?

Allora, vintage in acceptia culturala a zilelor noastre, inseamna undeva de la sfarsit de Belle Epoque pana inainte de contemporaneitate, ceea ce poate insemna si anii ’80. Pentru mine vintage-ul s-ar opri prin ’60, iar daca ar fi sa fim strict nostalgici ar trebui sa ne oprim inainte de explozia fordismului, undeva la sfarsitul al 2 lea Razboi Mondial. Coincidenta, pe la sfarsit de secol 19 se manifesta fascinatia absoluta catre parfumurile pudrate. Piata parfumurilor nu era si nu e inca dominata de parfumurile pudrate. Despre parfumurile pudrate se spune ca barbatii le urasc, femeile le iubesc. Parfumurile pudrate sunt parfumurile uscate care reconstituie mirosul de pudra. Parfumul pudrat este ceea ce multa vreme am numit eu mirosul de teatru. Mirosul de teatru nu e doar parfum pudrat dar e cea mai mare parte parfum pudrat si mi-ar placea sa-l pun intr-o sticla intr-o zi. Daaar…de cativa ani relansam parfumurile pudrate, sau variante pudrate. Shalimar, considerat reprezentativ pentru parfumurile pudrate, este lansat in 1925.  In 1022 Chanel lanseaza varianta pudrata a Chanel no 19. Uite asa…parfumurile si consumul.

Uite asa…ne indreptam spre schimb si consum de manufactura. Salut lansarea variantei pudrate si va las cu povestea pudrata alui Lorenzo Villoresi-Teinte de Neige, un parfumier dintre aceia care a invatat la scoala de parfumieri in Florenta unde intr-o Farmacie metoda de fabrica a parfumurilor e inca vintage.

  1. Si totusi…mi-aduc aminte si acum primul Coco Chanel cumparat de pe aoro.ro. Cred ca am sticluta si acum…asa de mult tin la el. Dar poate ca si un parfum de la un parfumier ar merita incercat.

Leave a Reply

