Miruna Codeanu

Comunismul neexploatat si brandul de tara

In ca'n viata on September 22, 2011 at 9:34 am

Cam asa ziceam eu saptamana trecuta “Vintage vindem, vintage vindem, vintage vindem” , m-am bucurat ca s-a relansat inghetata Polar si am alertat pe toata lumea ca exista din nou Polar. Tot asa, si Forbes publica acum ceva vreme un dosar despre “Cum a devenit Romania Cool”. In dosar ni se sublinia ca Romania cool sunt de fapt branduri ex-comuniste: Rom, Petrom, reparare Polar.

Brandurile comuniste au un imens potential. In comunism nu exista concurenta, prin urmare, consumatorul cumpara ce primea, iar produsele erau produse pe care le consumau toti consumatorii. Adica un ditamai awareneess. Din consumatorii astia o mare parte traiesc in continuare. Deci ii ai pe ei asigurati ca si cu cumparatori. Doar le aduci aminte ce frumos era cand consumau produsul comunist. Cu siguranta era frumos pentru ca era ” in tinerete”. Cu siguranta,  un impuls puternic, numit nostalgie ii va trimite pe consumatorii ex-comunisti sa cumpere. Ailalta parte de consumatori, care nu a trait sub comunism, nu cunoaste si n-are nostalgie dar a auzit povesti despre brand. Pentru asta avem de fabricat alte povesti frumoase adaptate timpului nostru cum au facut sa zicem de exemplu Rom, Pepsi, Cola.

Romania a fost tara comunista. De aici rezulta un potential. Un potential de exotism turism, un potential in design, un potential nedezvoltat al unei piete. Ne tot punem frunze fara ca ele sa insemne ceva si mizam pe un o padure carpatica fara succes. Sa luam Top Gear, sa luam Top Gear pentru ca e unul dintre putinele produse tv pe care il mai consum. Top Gear a filmat niste chestii in Romania. Ce-a filmat: a filmat in Constanta bolizii din parcarea de la Rex, a filmat in Bucuresti in Palatul Poporului, a filmat carutele de pe drum, a filmat pe Transfagarasan. Top Gear n-ar fi filmat ceva ce nu poate fi marketat. Pe scurt Top Gear a vandut asa: exotismul, comunismul si apoi padurea carpatilor iar padurea carpatilor era noutatea. Top Gear a mai difuzat o data niste clisee, da’ practic ne-au placut si noua, rebranduite cum erau ele din perspectiva Top Gear. Praga are un frumos muzeu al comunismului. 

De dimineata, aflam cum adapteaza alte tari comunismul la prezent intr-un frumos articol. Asta e potentialul de design. Fonturi. Imagini. Fotografii, planuri. Printuri. Tricouri. Design de ambalaj. Design de produs. Design de vitrina. Produsele in sine: Polar, Rom, Cico, Pepsi-Cola, sapun Cheia. Unele s-au salvat: Dacia, Rom, Kandia, Brainconf. Majoritatea nu. Comunismul ne-a daunat. Exarhu tocmai a scris pe blog despre un fel in care ne-a daunat comunismu. Ne-a facut nesimtiti. Vad in fiecare zi cum scara blocului nu e privita ca loc comun, deci si al fiecaruia in parte, e al altcuiva, al lor, unde poti sa mai lasi un ambalaj de inghetata, un muc de tigara. E posibil sa ne fi lasat si o sursa de cultura daca ne uitam din alt unghi, ala din care nu suntem Moromete si din care nu ne uitam la drobu’ de sare cum cade?

In Praga muzeul comunismului e succes. Top Gear a filmat in Palatul Poporului. De aici ar rezulta ca Romania ar putea beneficia de pe urma comunismului. Exotismul si comunismul se vand mai bine decat confuzia carpatina, decat padurile curate care sunt murdare.  Cum ar fi sa se poata cumpara din Romania afise comuniste cu mesaje cool? Cum ar fi o cafenea comunista? Cum ar fi un spectacol in care se disimuleaza sedintele de partid?

Comunismu’ a murit, traiasca brandingu’ destept!

Advertisements
  1. Comunismul nu e cool. Locul lui nu este decat in muzee si memoriale, ca cel de la Sighet. Te sfatuiesc sa vizitezi Sighet si sa citesti mai mult despre experimentul Pitesti, mai multa istorie etc. Ideea de branding este la fel de buna ca ideea de a face branding pe seama nazismului. Cei care se pot simti bine intr-o cafenea comunista sint cel putin ignoranti. Brandurile comuniste mi se par solutii disperate si nu cred ca au succes campaniile ca cea Pepsi. Cat sa fii de inept incat sa nu mai gasesti alta solutie de a-ti vinde porcaria, in afara de apelul la nostalgia tineretii in comunism?

    • Tu n-ai primit nicio invitatie la nicio “Petrecere muncitoreasca”/ “Communist Party”? Ce ne spune noua asta? Poate tie nu-ti spune nimic, poate vrei sa mai plangem putin pe seama trecutului. Oh ba da, au succes campaniile si reinvierea brandurilor comuniste, sa ne uitam doar putin la Rom. Nu trebuie sa fii inept, trebuie doar sa fii putin deschis si curajos.

  2. ba da, am fost la communist party acum 10 ani, in Anglia. Am uitat sa spun ca aceste chestii sint si cam demodate, dar de, asa ajung toate la noi cu intirziere. Ciocolata Rom este infecta, dar normal ca are succes: comunismul a distrus gusturile, creierele, tara, de fapt cam tot. Oricum, la noi comunismul nu e ceva de domeniul trecutului, il traim in continuare. Dar probabil tie ti se pare totul in regula si nu observi ca oamenii si mai ales elitele se cara cu sutele.

    • Din punct de vedere sentimental, al culturii, etc. comunismul ne-a facut un mare rau, din punct de vedere al brandingului tarii nu stim sa profitam de un cliseu cu care suntem oricum asociati, iar din punct de vedere al produselor autohtone firmele ar putea profita despre reinvierea si rebranduirea unor produse comuniste. Concluzia despre faptul ca mie mi se pare totul in regula nu mi-o explic si nici legatura cu elitele…

  3. da’ de ciocolata chinezească de pe vremea comunismului tîrziu de ce nu vorbește nimeni?

  4. Din punct de vedere “sentimental” ne-a facut “un rau” comunismul? Mai documenteaza-te.
    Ar putea profita “despre” reinvierea? hm..
    Nu stii ciocolata chinezeasca? Cred ca nu ai apucat nici o zi de comunism, probabil nu ai mai mult de 22 de ani si asta explica totul. Dorinta de a vedea resuscitate odioasele, infectele produse comuniste nu poate veni decat de la cineva care nu a fost nevoit sa stea la coada ore intregi pentru o paine veche sau un unt plin de apa sau caramele tari ca piatra.
    Amintirea acelor produse este asociata cu zilele fericite ale copilariei sau tineretii, pentru unii, si de aceea evocarea lor e placuta. Dar ce rost are sa le pui din nou pe piata? Nu erau bune de nimic.
    Ar fi bine daca poti sa semnezi aceasta petitie. Trebuie sa luptam impotriva distrugerii tarii de catre mafiotii postcomunisti.

    Opriti dezastrul ecologic de pe raurile montane din judetul Arges

  5. “Dorinta de a vedea resuscitate odioasele, infectele produse comuniste nu poate veni decat de la cineva care nu a fost nevoit sa stea la coada ore intregi pentru o paine veche sau un unt plin de apa sau caramele tari ca piatra. ” Ba da, da’ acum ce sa fac, copie dupa buletin?

    “Amintirea acelor produse este asociata cu zilele fericite ale copilariei sau tineretii, pentru unii, si de aceea evocarea lor e placuta. Dar ce rost are sa le pui din nou pe piata? Productie->Bani->Locuri de munca etc.

    “Ar fi bine daca poti sa semnezi aceasta petitie. Trebuie sa luptam impotriva distrugerii tarii de catre mafiotii postcomunisti.” Ar fi bine daca am mai si construi ceva in loc de lupta in permanenta.

    Numa’ bine,

  6. […] doua tampenii. Eu o sa scriu doar despre prima, desi si despre a doua are dreptate. Am scris despre comunismul neexploatat si brandul de tara. Ziceam ca putem profita despre reinvierea brandurilor de tara. Da, chiar eu lucrez intr-o companie […]

  7. unii chiar confunda lucrurile intre ele, neavand abilitatile necesare de a diferentia intre brand, stil de viata si SISTEM POLITIC. Inghetata polar,biscuitii eugenia, ciocolata Rom toate aceste branduri sunt branduri romanesti create sub regimul ceausist. Dar aceste branduri s-ar fi creat oricum si daca eram capitalisti si monarhisti sau mai stiu eu ce. Romanii cand aud insa de ceva din trecut in special de ultimul regim li se face imediat rau si incepe polemica de mahala… Da!!! Raluca suntem foarte bine informati, cunoastem istoria stim de experimentul Pitesti am vazut cu totii documentarul “Memorialul Durerii” insa nostalgia nu tine de nici un sistem politic, nostalgia retro exista si in SUA si inseamna Andy Warhol, Marly Monroe, Elvis Presley etc. etc Inseamna in primul rand un stil de viata. Dar vad ca voi tineti mereu de trecutul Ceausist si legati totul de acest personaj hidos. Ceausescu este doar un personaj istoric, atat. Vad ca astia care il tot urasc asa de mult pe Ceausescu sunt tot cei care il aduc mereu in discutie. Insa de nostalgie se leaga mai mult decat acest personaj. Nostalgia trece de toate regimele posibile pt ca se refera in primul rand la amintirile tale legate de viata de zi cu zi si daca nu esti legat direct de Ceausescu fiind vre-un securist sau lider de partid comunist atunci ai tot dreptul sa fi nostalgic pt ca a nega trecutul nu doar gresit dar te face sa iti aduca si mai mult aminte de el. Eu sper ca lumea sa intre la mine pe blog si sa nu mai lege daca se poate nostalgia de comunisti…

    • Imediat cum zici nostalgia pentru trecutul comunist incepe polemica de mahala de unde scoatem polemica si ramane mahala. Scoatem polemica pentru ca nu se poate accepta decat propriul adevar. Dar, desigur exista si nostalgia mahalalalei interbelici pe care o intrevad insa la nouveau riche. Ce ma enerveaza si mai tare este incapacitatea romanului de a-si scoate morcovii si a exploata brandurile din timpul comunismului doar pentru (sa scuipam de cateva ori) s-au nascut in timpul comunismului…intru mare de acord cu ce zici si-am cautat instinctiv butonul de like, butonul care probabil peste 15 ani o sa creeze nostalgii si nostalgici..

      • Da, de multe ori am impresia ca Romanul nici nu vrea sa evolueze mental si nu intelege ca primul pas care trebuie sa il faca este sa se confrunte cu problemele din trecut sa le studieze si sa le faca publice pt ca toti sa le inteleaga si cunoasca adevarul cum au facut si nemtii cu regimul lor nazist. Noi ce am facut? Nimic. La atatia ani de la revolutie nu stim adevarul dar stim una si buna: Jos Ceausescu si tot ce a fost pe vremea lui! De ce? Pt ca atunci am facut foamea din ’77 pana in ’89. Dar cati dintre astia care comenteaza si dau in regimul trecut au fost chiar prin penitenciarele comuniste sau macar au avut pe cineva din familie inchisi acolo. Probabil 0% din cei din spatele tastaturii si 1% din cei care apar pe la tv. Pt ca nici acestor eroi nationali nu li se mai acorda spatiu public cat i se acorda lu Bianca. Oare de ce daca suntem toti asa anti-comunism? Ma mir totusi cum de brandul DACIA a supravietuit. Daca nu erau cei de la Renault in spate probabil fabrica era vanduta pe bani frumosi dupa ’90 de baietii destepti la fier vechi si disparea si brandu asta romanesc care astazi vedem ce succesc mare are. Venea un brand din afara si faceau niste masini de 2 lei in romania pt romani si disparea si Dacia detot si strainii haleau profitu pe munca noastra. Sau importau direct automobile mai scumpe. Cred ca exact despre asta este vorba aici dar unora le e greu sa inteleaga ori se fac ca nu inteleg.

  8. […] spunea insa si Miruna in acest articol, romanii nu inteleg sa isi exploateze brandul de tara, sau poate nici nu se doreste asta, pentru […]

  9. […] brands: what to do with them? This is an older post of mine (romanian) on the communist heritage we’re afraid to use. Summarize: we’re afraid to […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: