Miruna Codeanu

Din nou anii 90…

In ca'n viata on July 12, 2011 at 7:04 am

Am facut o mica incursiune in Serbia. Serbia e tara aia de langa noi unde a fost un razboi in ultimii 15 ani. M-am intors acasa- cum s-ar spune cu senzatia ca m-am nascut in una dintre cele mai necivilizate tari din Europa, unde necivilizat egal lipsa de respect pentru trecut si pentru viitor. Lipsa de respect pentru trecut a romanilor e mult mai mare decat zero si poate fi exemplificata cam prin orice centru istoric al oricarui oras din Romania. Lipsa de respect pentru viitor e tot mai mare decat zero si poate fi exemplificata prin gunoaiele aruncate pe geamul masinii, peturile de pe orice apa, gunoaiele din toate padurile si lista poate continua.

Anii ’90 sunt anii aia in care se auzea Lambada de peste tot, se bea citronada de la dozator, cainii erau foarte multi gropile si mai multe si gunoaie cele mai multe. In anii¬† ’90 tocmai incepuse in-house marketing al magazinelor cu promotii, reduceri, preturi exceptionale, toate scrise cu un marker pe o coala mare sau chiar A4. Am avut mult timp senzatia ca anii ’90 sunt anii aia de trecere in care era murdar si urat, si se juca mult la bingo, dar cumva simpatic pentru ca aveam guma Turbo cu surprize. De prin 2008 ne-am intors cate putin in ’90: locatiile comerciale centrale: Bd. Magheru, Bd. Victoriei nu sunt ocupate de branduri ci de discount shops “Made in China”, promotiile sunt din nou urate si scrise pe A4. Am vazut promotii pe A4 si in Italia, dar cumva la ei arata mai frumos. De ce e promotia scrisa pe A4 cu marker mai frumoasa la ei decat la ei, de ce la ei arata vintage, la noi pare pur si simplu scoasa din preistoria advertisingului? Daca ne uitam in jur ne dam seama ca pentru stil e nevoie de cultura, asa e si cu advertisingul. Pentru advertising elegant e nevoie de cultura. Daca iei consumatorul roman si il pui sa faca orice publicitar iti tranteste cam 30 de fonturi in vreo 50 de culori cu 100 de mesaje contradictorii. Despre unii se spune ca au stilul in sange, adica in educatia si cultura de secole, ceea ce-sa fim seriosi-nu e cazul romanilor.

In orasele europene centrele comerciale nu sunt doar mall-urile, centrele comerciale sunt si centrele istorice.  Vitrinele in orasele europene sunt decorate de designerii de vitrine adaptand vitrina magazinului la infatisarea locatiei, preocupare prea putin importanta la noi, din moment ce oricum magazinele sunt amplasate in malluri. In orasele europene magazinele mici isi asuma vocatia de magazin mic, motiv pentru care foaia A4 si scrisul de mana li se potriveste. Vitrinele urate de magazine mici, afisele urate se nasc din dorinta magaznului mic de a se lua la tranta cu corporatia din acelasi motiv pentru care vecinul cu ziare in geam are Q7 in fata blocului.

De prin 2008 mi se tot pare ca ne intoarcem in 90. Bucuresti e iar orasul ala unde esti avertizat ca sunt multi caini pe strazi.,avem iar multe gunoaie, se joaca iar la Bingo. Vitrinele centrale sunt iar urate. Pe altii 2008 i-a dus cu 10 ani in urma. Pe noi n-avea unde sa ne duca si ne-a dus in ’90. N-as vrea Lambada dar as vrea o guma Turbo, o vitrina frumoasa si un afis cu reduceri in maxim 2 culori si 3 fonturi.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: