Miruna Codeanu

Google + , marketerii si consumatorul. Google + retea pentru postconsumatori?

In espresso on July 1, 2011 at 6:31 am

Google tot vrea de ceva vreme sa-l detroneze pe Facebook. Pe vremea cand Facebook se juca in nisip deja Google era cel mai popular motor de cautare. Facebook are genu’ ala de poveste, doar s-a facut si film. Cand Sergey Brin si Larry Page au fondat Google aveau 25 de ani. Cand Mark Zuckerberg a inceput proiectul The Facebook, Mark avea 20 de ani. Google era deja popular (traducem popularitatea si cu valoare in piata) cand Facebook i-a explodat in fata. De atunci, Google se tot chinuie sa faca un Facebook al lui. Google a lansat ieri Google +. De ieri, toata lumea se intreaba daca Google + e noul Facebook.

O postare pe blogul Forbes , “Is Google Plus Going To Kill Facebook” vine cu un punct de vedere inteligent: consumator vs marketer. Datorita sistemului de retea sociala “Circles”, consumatorul va iubi Google +, marketerul nu va iubi Google + pentru ca accesul companiilor la publicul din social media devine restrictionat. De ce Facebook e “The Social Network”, ce are Facebook si n-a avut Hi5, n-a avut Myspace? Designul Facebook  nu e customizabil. Asa arata, punct. Nu-ti pui tu fluturasi, floricile si inimi de copii dupa cum vrei. Cand companiile vor pe Facebook, isi fac fanpage. Nu stiu daca mai stie cineva, dar inainte ca Facebook sa introduca sponsored ads in dreapta, locul ala era ocupat de sugestii de pagini ale companiilor, ad-uri atunci neplatite. Paginile se raspandeau pe sistem viral catre useri, ce-i drept mai putini la numar atunci. Facebook a dat liber la aplicatii, asta e lectia via Apple.

Pe mine ma macina ceva: daca marketerii nu vor iubi Google +, consumatorii il vor iubi? Exista o masa de consumatori care se imparte in alte mase mai mici, si tot asa. Desi gratuita, reteaua sociala e un produs, iar pentru a supravietui ca produs in piata are nevoie de consumatori-utilizatori. Identitatea virtuala se construieste din descriere, poza dar si branduri urmarite, filme urmarite, muzica ascultata. O buna parte a societatii inca traieste in consumerism (cealalta parte, mai mica, in postconsumerism) si atunci ea se cheama consumator. Consumatorul din consumerism e definit de consum de marci, branduri. Identitatea virtuala se construieste si din consumul de branduri virtuale. Nu-i lipseste nimic consumatorului daca nu poate consuma virtual aceleasi branduri?

Cealalta parte a lumii care traieste in postconsumerism si nu mai consuma branduri (sunteti voi astia cu bio, handmade si alte produse ale postconsumerismului) e de obicei fericita ca nu mai are branduri. Problema e ca cealalta parte a lume deocamdata e mai mica decat partea de lume care traieste in consumerism. Adica consumatorii sunt mai multi decat postconsumatorii, adica pentru ca o retea sociala sa fie populara ar fi mai bine sa targeteze consumatorii.

Avem doua argumente pentru care daca marketer nu e, nici consumator nu e:  consumatorul consuma branduri, consumatorii sunt mai multi decat postconsumatorii. Al treilea argument ar fi: promotia, concursul de pe Facebook. Il stie toata populatia consumatoare de Facebook. Am dat cel putin un like in viata noastra sa ajutam un prieten sa castige ceva (dada, asta e poveste din aia cu “am o prietena care…” ).  Orice marketer organizator de concurs/promotie pe Facebook stie ca unele conturi de Facebook sunt nascute din dorinta de a participa la concurs. False sau nu, conturile astea conteaza la numaratoare, popularitate. Poate unele sunt reale, au incercat, le-a placut si au ramas pe Facebook, ca utilizatori reali de Facebook. Altele nu sunt reale, dar se numara. Sau o fi Google+ retea pentru postconsumatori? Ce inseamna asta, inseamna ca se extinde postconsumerismul?

Foarte sigur, Google o sa lanseze advertising pe Google +, asa se misca si invarte elipsoidal lumea. Pana cand lanseaza advertising pe Google + pe mine ma macina: n-o influenta accesul dificil al marketerilor la public popularitatea Google +?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: